Sunday, August 16, 2009

No comments:

Post a Comment

HIDUP DIIBARATKAN RODA

Apakah yang dikatakan dengan hidup diibarat roda .jelaskan

Hidup diibarat roda adalah kehidupan seseorang itu kadang –kadang naik atas dan kadang –kadang turun ke bawahdan ia diibaratkan seperti roda kerana roda berfungsi berpusing –pusing untuk menggerakkan kenderaan dan tempat yang ditujui ke destinasinya ,ini bermakna kehidupan kita yang kita lalui ini sama seperti roda kadang kala di atas kadang kala di bawah contohnya sihat kepada jatuh sakit ,lapang sebelum sempit dan sebagainya .

Kehidupan ini memberikan sesuatu pengajaran kepada seseorangan supaya jangan berputus asa di atas daya usaha bekerja keras dalam kehidupan yang dilalui dengan adanya pancaroba onak dan duri untuk meneruskan kehidupan seharian .Terdapat beberapa perkara yang harus kita lalui untuk teruskan kehidupan seharian yang kita lalui sekarang hingga sampai ke akhir hayat kita .Perkara yang perlu kita ingat sekarang dan sebelum akan datang ialah lima perkara iaitu

Hidup ini ibarat roda.kadang-kadang kita berada di bawah dan kadang-kadang kita berada di atas. memang kita tidak dapat lari dari kenyataan tersebut. Apabila kita berada di bawah adakah kita gembira? memang pedih dan pilu perasaan apabila menjadi insan yang berada di bawah. Kita tidak akan gembira sehinnga insan yang berada di atas turun dan menjadi insan yang berada di bawah. Selain itu, adakah gembira jika kita bersama2 berada di atas. Manusia tetap manusia. Manusia tidak dapat lari daripada perasaan ego. Sebaik baik manusia kita pasti akan berasa sedikit teruja apabila kita bersama-sama menjadi yang terhebat. Apabila hal ini terjadi maka bermula lah episod perbandingan. Manusia yang masing2 hebat membandingkan kehebatan masing-masing. Manusia memang tidak dapat elak daripada membuat perbandingan. Tuntasnya, memang amat sukar untuk kita katakan bahawa manusia memang tidak suka untuk mengakui dirinya adalah setaraf antara satu sama lain.

hutan lipur

hutan lipur
tak tahu